اندیشه‌ورزی

مباحث تخصصی و مورد علاقه: فلسفه غرب، دین

اندیشه‌ورزی

مباحث تخصصی و مورد علاقه: فلسفه غرب، دین

مغرب (1): فتاوای علمای شیعه 3) سید مرتضی (ره)

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۱ ب.ظ

مرحوم  سید مرتضی (۳۵۵ق-۴۳۶ق) شاگرد شیخ مفید و مرجع علمی و فتوایی پس از وی نیز هنگام نماز مغرب را غروب خورشید می داند و در مسائل ناصریات، پایان وقت مغرب را از بین رفتن سرخی شفق دانسته است. متن فتوای وی چنین است:

المسألة الخامسة: هل بین المغرب و العشاء الآخرة فرق غیر الأربع رکعات النافلة، و أول صلاة المغرب سقوط القرص، أم إذا بدت ثلاثة أنجم لا ترى بالنهار؟ الجواب: إذا غربت الشمس دخل وقت صلاة المغرب، من غیر مراعاة لطلوع النجم، فإذا مضى من الوقت مقدار ما یؤدى فیه ثلاث رکعات اشترک الوقت بین صلاة المغرب و بین صلاة العشاء الآخرة، فإذا بقی إلى انتصاف اللیل مقدار ما یؤدى فیه اربع رکعات مضى وقت المغرب، و خلص ذلک الوقت لعشاء الآخرة، فإذا انتصف فاتت العشاء الآخرة، و الأفضل لمن یرید الفضیلة و مزید الثواب، ان یصلى نوافل المغرب بین صلاة المغرب و فرض العشاء الآخرة، لأنها من السنن المؤکدة.(مسائل المیافارقیات، المسألة الخامسة).

المسألة الثالثة و السبعون [للمغرب وقتان کسائر الصلوات] «للمغرب وقتان کسائر الصلوات». عندنا أن أول وقت المغرب مغیب الشمس، و آخر وقتها مغیب الشفق الذی هو الحمرة، و روی ربع اللیل، و حکى بعض أصحابنا: أن وقتها یمتد الى نصف اللیل. و قال أبو حنیفة، و أبو یوسف، و محمد، و مالک، و الثوری، و ابن حی: لصلاة المغرب أول و آخر کسائر الصلوات. و قال الشافعی: لیس للمغرب إلا وقت واحد (المسائل الناصریات، ص193).

نکته

سید مرتضی در کتاب انتصار که منفردات شیعه امامیه را یاد کرده است سخنی از مغرب به میان نیاورده است و از این امر مشخص می شود که در این امر شیعه با اهل سنت اختلافی نداشته است.



  • عقیل فولادی

سید مرتضی

مغرب

وقت نماز مغرب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی