اندیشه‌ورزی

مباحث تخصصی و مورد علاقه: فلسفه غرب، دین

اندیشه‌ورزی

مباحث تخصصی و مورد علاقه: فلسفه غرب، دین

آفات جمع و جامعه دینداران (1)

يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم                     

آتش زهد ریا خرمن دین خواهد سوخت (حافظ)

چه توصیف رسایی است از ریا: خرمن‌سوز. شخص دیندار خود را به زحمت و سختی وامی‌دارد که عملش موافق دستورهای پروردگار باشد ولی چون در سر، هوای دیگری دارد، همه بر باد است.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود:  «اندک ریا شرک است» (نهج البلاغه، خ86، ترجمه شهیدی، ص68)؛ و نیز فرمود: «شر الاخلاق الکذب و النفاق» «بدترین خصلتها دروغگوئی و نفاق است یعنی موافق نبودن باطن و ظاهر» (شرح خوانساری بر غرر و درر آمدی، تصحیح محدث ارموی، ج 4، ص 166). و همو که خود قهرمان وادی توحید بود از این آفت به خدا پناه می برد:

«خدایا به تو پناه مى‌‏برم که برونم در دیده‌‏ها نیکو نماید و درونم در آنچه از تو نهان مى‌‏دارم به زشتى گراید، پس خود را نزد مردم بیارایم به ریا و خودنمایى که تو بهتر از من بدان دانایى، پس ظاهر نکویم را براى مردمان آشکار دارم و بدى کردارم را نزد تو آرم تا خود را به بندگان تو نزدیک گردانم، و از خوشنودى تو به کنار مانم.» (نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 276)

 موارد ریا در ساده‌ترین شکلش می‌تواند همین اموری باشد که از آنها به ظاهر الصلاحی افراد تعبیر می‌کنیم: ریش و تسبیح و ذکر بر لب و مسجدنشینی و حتی به جنگ رفتن. همه این امور می‌توانند برای خدا باشند یا برای فریب خلق خدا، و در واقع، شرک به خدا.

عبادت به اخلاص نیت نکوست

وگرنه چه آید ز بی‌مغز پوست؟

چه زنار مغ بر میانت چه دلق

که در پوشی از بهر پندار خلق (سعدی)

در اهمیت ترک ریا، دو تعبیر فوق العاده را در متون دینی داریم: یکی در قرآن و دیگری از مولا علی(ع).

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٣٩ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ ﴿٤٠ قَالَ هَـٰذَا صِرَاطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ ﴿٤١

[شیطان]: «پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان مى‌آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت، (۳۹) مگر بندگان خالص تو از میان آنان را.» (۴۰) [خدا] فرمود: «این راهى است راست [که‌] به سوى من [منتهى مى‌شود]. (41). (سوره حجر، ترجمه فولادوند)

شگفتی این آیات آن است که خود شیطان، مخلصان [= بی‌ریاها] را از دام خود برون می‌داند و خدا نیز می‌فرماید: راه سرراست به سوی من همین است.

و اما امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: و کمال توحیده الاخلاص له (نهج البلاغه، خطبه اول) یعنی کمال توحید، اخلاص است.

در توضیح آیه شریفه و سخن مولا می‌توان گفت که «اخلاص» یعنی یکتایی؛ و آن‌گاه که همه چیز کسی برای یکی (خدا) باشد روشن است که شیطان راهی بدو نخواهد یافت؛ و «کمال توحید» نیز همین است که همه چیز برای خدا باشد که «یکی هست و هیچ نیست جز او * وحده لا اله الا هو» (هاتف اصفهانی).

الغرض، چه بسا ظاهر جمع و جامعه‌ای کاملاً دیندارانه باشد اما در درون، بی‌خدا. و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

  • عقیل فولادی

آسیب‌شناسی دینی

اخلاص

ریا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی